Jet lag – jak sobie radzić ze zmęczeniem przy zmianie strefy czasowej?

Data publikacji: 1 stycznia 2020

Podróżowaliście już samolotem? Jeśli nie, zróbcie to jak najszybciej – niesamowite przeżycia związane ze startem i lądowaniem, a także cuda świata na wyciągnięcie ręki,  dzięki szybkim podróżom. Jeśli tak – prawdopodobnie przeżyliście już coś nazywane Jet lagiem. Zmora każdego podróżującego z dużą prędkością na wschód lub zachód, z którą nie każdy potrafi sobie poradzić.

Istnieją jednak sposoby, by złe samopoczucie związane z podróżami samolotem nie dotknęły nas tak mocno, jak to się zdarza w wielu przypadkach. Poznaj je i ciesz się lotami samolotami po całym świecie, podczas których nie przytrafi ci się Jet lag.

Z czego wynika Jet lag, co to jest?

Jet lag to inna, uproszczona nazwa dla zespołu nagłej zmiany strefy czasowej. Kiedy podróżujemy z dużą prędkością na wschód lub zachód, niejako skracamy sobie dzień lub nienaturalnie go wydłużamy, zmieniając strefy czasowe. Wiąże się to także z tym, ile jest stref czasowych – 24 różne czasy potrafią namieszać w głowie. Z reguły Jet lag jest mocniejszy, jeżeli lecimy na wschód, gdy skracamy naszą dobę.

Czym objawia się Jet lag? Trzeba zrozumieć, że występowanie tego zjawiska jest ściśle związane z cyklem dobowym, do którego przyzwyczajony jest nasz organizm. Następuje rozregulowanie metabolizmu oraz naszego wbudowanego zegara biologicznego. Prowadzi to do zaburzeń homeostazy oraz wydzielania hormonów bezpośrednio powiązanych z naszym cyklem okołodobowym, czyli melatoniny oraz kortyzolu.

Złe samopoczucie wywołane Jet lagiem objawia się sennością lub ogólnymi zaburzeniami snu. Nie potrafimy zasnąć, bądź jesteśmy ciągle śpiący – w zależności od kierunku podróży i okoliczności towarzyszących. Towarzyszy nam także ogólne zmęczenie organizmu, wręcz wyczerpanie. Dodatkowo, występują również długie, migrenowe bóle głowy, a także brak apetytu i kłopoty z koncentracją. Nienajlepsze połączenie, jeżeli wybieramy się w służbowy lot lub na wakacje. Jak sobie można z tym radzić?

Sposoby na Jet lag – zapobiegaj i lecz objawy

Jak pokonać zmęczenie wywołane zmianą strefy czasowej? Badania wskazują, że najlepiej z jet lagiem radzą sobie osoby pomiędzy 20. a 50. rokiem życia, które są aktywne fizycznie. Istotnym czynnikiem wpływającym na radzenie sobie z Jet lagiem jest stosowana na co dzień dieta – osoby odżywiające się zdrowo, lepiej sobie poradzą z podróżą. Dobrą profilaktyką, będzie także „trenowanie” snu kilka dni przed podróżą – będzie to doskonały sposób na senność lub bezsenność. Jeżeli planujesz lot na wschód, próbuj chodzić spać trochę wcześniej. Analogicznie, lecąc na zachód, próbujmy chodzić spać później, by przyzwyczaić nasz organizm do wydłużenia doby.

Przed lotem samolotem, unikaj ciężkostrawnych dań, kofeiny oraz alkoholu. Ponadto, zażyj wypoczynku jeszcze przed samym wyjazdem na lotnisko. Jeśli nasz lot trwa dłużej niż kilka godzin, warto pobudzić krążenie krwi w organizmie i pochodzić po samolocie (jeżeli jest taka możliwość) – złe samopoczucie po wylądowaniu będzie mniej dotkliwe. Pamiętaj także o regularnym uzupełnianiu płynów podczas lotu, oczywiście najlepiej pijąc tylko wodę.

Można także stosować środki doraźne, które pomogą nam od razu. Najczęściej stosuje się lekkie środki nasenne, które wspomogą nasz organizm podczas lotu i ułatwią zaśnięcie. Zastosowanie takich leków należy jednak skonsultować ze swoim lekarzem i dotyczy to zwłaszcza starszych osób, oraz mających problemy z sercem.

Po samym wylądowaniu, również możemy zredukować nasz Jet lag. Jeżeli regularnie ćwiczysz, zrób to także w nowym miejscu, byle nie zbyt późno – organizm się pobudzi i możesz mieć trudności z zaśnięciem. Jeżeli czujesz się bardzo zmęczony, pierwszego dnia możesz po prostu wrzucić „na luz”, czyli odpocząć, spędzając dużo czasu na świeżym powietrzu – złe samopoczucie powinno minąć szybciej, niż w przypadku pogoni za atrakcjami czy imprezami.