Korytarze powietrzne, czyli jak i na jakiej wysokości latają samoloty?

Data publikacji: 12 grudnia 2019

Mieszkając w większych miastach, nieopodal portu lotniczego, możemy zauważyć startujące lub lądujące samoloty. Wtedy są widoczne gołym okiem i bliskie, jakbyśmy mogli strącić je ręką. Potem jednak wznoszą się w przestworza na wysokość…
Właśnie, na jakiej wysokości latają samoloty? To zastanawia wielu podróżników, jak również sposób poruszania się po niebie. W końcu samolotów nie ograniczają drogi, znaki drogowe i inne standardowe procedury, jak w transporcie naziemnym. Tak by się mogło wydawać – dziennie na niebie w jednym momencie znajduje się kilkanaście tysięcy maszyn i trzeba odpowiedniego systemu, by nie nastąpiły żadne kolizje. Sprawdź, jak samoloty poruszają się między lotniskami dzięki korytarzom powietrznym.

Czym są korytarze powietrzne?

Tak jak na ziemi mamy drogi, po których poruszają się samochody, tak w powietrzu istnieją korytarze powietrzne. Najprościej można by je określić mianem pasma przestrzeni, w którym niczym „korytarzu” musi lecieć określony samolot. Każdy lot ma przypisany określony korytarz, na który składa się jego górna granica oraz dolna. Piloci ze względów bezpieczeństwa muszą trzymać się środka drogi lotniczej, pomiędzy wysokością maksymalną oraz minimalną.
Trudno nam to sobie wyobrazić, ponieważ korytarze powietrzne są niewidoczne. Jeśli chcielibyśmy je zobaczyć, jedynym rozwiązaniem będzie mapa samolotów, taka jak na stronie Flightradar. Da się na niej zauważyć trasy samolotów – obserwując dłużej, zaobserwujemy jak poruszają się czasami jeden za drugim w jednej linii. Oczywiście podróżują one na różnych wysokościach, by uniknąć kolizji.

Samoloty nad Polską – korytarze powietrzne

Warto powiedzieć, że istnieją dwie przestrzenie lotów dzielące korytarze powietrzne. Ten podział funkcjonuje również nad naszymi głowami – samoloty nad Polską poruszają się w korytarzach powietrznej strefy kontrolowanej i niekontrolowanej. Do kontrolowanej należą przeloty samolotów pasażerskich i towarowych, natomiast w niekontrolowanej odbywają się trasy lotów małych statków powietrznych (prywatnych) lub początkujących pilotów. Ta przestrzeń nie podlega kontroli ruchu lotniczego.
Nad naszymi głowami oczywiście również znajdują się drogi lotnicze. Samoloty nad Polską nie są wyjątkami i wykorzystują korytarze powietrzne. Nad Polską nie stosuje sie podziału na dolne oraz górne drogi lotnicze, natomiast spis korytarzy powietrznych znajduje się w AIP Polska, w Zbiorze Informacji Lotniczych. Loty samolotów mają także „pas awaryjny”, czyli warunkowe drogi lotnicze, wykorzystywane w niestandardowych przypadkach.

Na jakiej wysokości latają samoloty?

To pytanie zadręcza wielu miłośników podniebnych wojaży. Wsiadając do samolotu i już nim lecąc pewnie nie raz się nad tym zastanawiamy, widząc pod sobą chmury. Na jakiej wysokości latają samoloty? Dyplomatyczną odpowiedzią byłoby: „to zależy”. Najczęściej słyszy się o tym, że trasa samolotu przebiega 10 km nad ziemią. I nie jest to pozbawione podstaw. Na takiej wysokości powietrze jest dużo rzadsze, stawia mniejszy opór maszynie, przez co linia lotnicza zużywa mniej paliwa, a podróż jest szybsza. Jednak wysokość większa niż 10 km może być przeszkodą dla silników samolotu – w atmosferze znajduje się mniej tlenu, przez co silniki nie pracują tak wydajnie. Trzeba również wziąć pod uwagę, że to na jakiej wysokości latają samoloty pasażerskie, uzależnione jest od ich wagi. Każdy lata na swojej optymalnej wysokości.
Różnice w wysokości wynikają także z dróg lotniczych. Liczba korytarzy powietrznych jest ograniczona i samoloty muszą w nich latać na określonych wysokościach. Pozwala to uniknąć kolizji z innymi maszynami, ale też ptakami. Wysokość przelotowa jest kluczowa dla jak najniższych kosztów operatora i szybkiej podróży – na niej samolot uzyska swoją prędkość przelotową.


Zobacz także: