Tanie loty. Na nich też zarabiają linie lotnicze

Data publikacji: 10 października 2019

Od dłuższego czasu podróżowanie po świecie stało się łatwe i dosyć szybkie. Nie krzywdzi domowego budżetu, pozwala zwiedzić upragnione miejsca znane z pocztówek, a do tego jest bezpieczniejsze niż kiedykolwiek. Tanie loty podbiły serca wszystkich podróżników, którzy z różnych względów nie mogli pozwolić sobie na loty drogimi, prestiżowymi liniami.
Do Londynu za 80 złotych w dwie strony, do Oslo za 120 złotych, Paryż od 70 złotych, a Kopenhaga za 100 złotych. Tanie bilety lotnicze stały się motywacją do odkrywania nowych miejsc. Na tanie loty może pozwolić sobie prawie każdy, ale nie każdy zdaje sobie sprawę jak to działa. Właściwie dlaczego linie lotnicze utrzymują się na rynku i na siebie zarabiają? Jak przewoźnicy, oferując tanie wakacje, zastawiają na nas pułapki? Jest to składowa wielu elementów, na których tanie linie lotnicze tną koszty i mogą zapewnić tanie bilety bez ponoszenia strat. A także elementów, które bezlitośnie zarabiają na klientach.

Lot za złotówkę… bez bagażu

Jeśli widzisz atrakcyjną ofertę przewoźnika do wymarzonego miasta – bądź ostrożny. Przede wszystkim, sprawdź datę lotu powrotnego. Tanie loty charakteryzują się dłuższym czasem pomiędzy podróżą na miejsce, a powrotem. Jeśli chcesz lecieć na weekend, musisz liczyć się nawet z dwukrotnym wzrostem ceny, w porównaniu do tygodniowego pobytu w danym miejscu.
Takie rozwiązania wiążą się z bagażem. Tanie wakacje na krótszy czas nie wymagają od nas zabierania wielu przedmiotów – ot kilka koszulek, par spodni oraz bielizna. Inaczej sytuacja wygląda, gdy tanie linie lotnicze wymuszą na nas powrót po tygodniu, albo i dłuższym okresie. Wtedy zwykły bagaż podręczny może nie wystarczyć do przyjemnego spędzenia wczasów.
Najtańsze linie lotnicze haczyk zawierają właśnie w bagażu podręcznym i rejestrowanym. Tanie loty to oferty zakładające powrót po dłuższym czasie niż 2-3 dni, co wymaga od pasażera zabrania większego bagażu. Loty za złotówkę są możliwe, ale nie jeśli musimy nadać bagaż rejestrowany. Jego cena często przekracza koszt samego biletu. Ponadto, dodatkowe opłaty są karą dla zapominalskich – zgłaszając chęć nadania bagażu rejestrowanego dopiero na lotnisku, zapłacimy 3 lub 4-krotnie więcej. Tanie loty wymagają obycia w internecie oraz wszystkich procedurach związanych z podróżami samolotem.

Odprawa na lotnisku i pierwszeństwo w samolocie

Kluczowy element przygotowania do lotu, bez którego nie wsiądziemy na pokład. Jeśli chcesz polecieć na tanie wakacje za granicą, musisz pamiętać o zasadach rządzących tanimi liniami. Przede wszystkim – oszczędność czasu.
Tanie loty to nie tylko krótki czas pomiędzy odlotem, a lądowaniem samolotu na lotnisko. To również skracanie procedur lotniskowych do minimum – w tym odprawy. Chociaż możliwość odprawienia się online jest możliwa także w tych droższych liniach lotniczych, ten sposób jest domeną przewoźników typu Ryanair czy Wizzair. Skraca to czas między przylotem, a startem kolejnego lotu.
Jest to istotna informacja z punktu widzenia pasażera. Kupując tanie bilety lotnicze, powinniśmy odprawić się online. Decydując się na odprawę na lotnisku, tanie loty zmienią się w umiarkowanie drogie – w Ryanairze taka opcja może kosztować nawet do60 euro.
Pasażerowie, którzy jeszcze nie mieli okazji z nich skorzystać, niech wiedzą – tanie loty rządzą się swoimi prawami. W większości przypadków podróżnicy nie mają ponumerowanych miejsc, i o siedzeniu przy oknie, w środku lub obok toalety decyduje… szybkość. Pasażerowie, którzy wejdą pierwsi na pokład, mogą zająć sobie wybrane miejsce.
Oczywiście tanie linie lotnicze pomyślały o rozwiązaniu tego problemu. Znalazły także kolejny sposób na zarobek. Tanie loty mogą stać się komfortowe, jeśli zajmiesz sobie dobre miejsce na pokładzie. A zrobić to możesz… rezerwując pierwszeństwo za opłatą. W przypadku Ryanaira taka opcja będzie nas kosztowała około 50 złotych, natomiast Wizzair może policzyć sobie nawet do 70 złotych.

Wszędzie polecisz tym samym

Jest pewna cecha wspólna, która charakteryzuje wszystkie tanie loty. Mianowicie pojazd, którym wyruszymy w podróż. Każda tania linia lotnicza posiada tylko jeden typ samolotu, którym obsługuje wszystkie loty. Oczywiście flota powietrzna liczy wiele pojazdów, natomiast zawsze jest to ten sam model. Dlaczego?
Tanie loty, to niskie koszty. By linie na siebie zarabiały, tną koszty w każdym możliwym obszarze działalności. Jeden typ samolotu wykorzystywany w całej firmie, to redukcja kosztów konserwacji i utrzymania. Ponadto, tanie linie oszczędzają wówczas na personelu – nie muszą inwestować w wiele szkoleń. Wystarczy jedno, przeprowadzane masowo, dostosowane do jednego typu samolotu. To tylko jeden ze sposobów, w jaki umożliwiają nam najtańsze loty.

Z lotniska musisz dojechać

Nie tylko start i lądowanie kosztuje. Sam postój samolotu na lotnisku będzie znaczył dla przewoźnika ogromny wydatek. Wspominaliśmy już o przyspieszeniu procedur poprzez odprawę online. Jest jeszcze jedno rozwiązanie, by zapewnić tanie bilety lotnicze bez notowania strat.
Nieustanna czujność – to powinno kierować nami, gdy znajdujemy tanie loty. Promocje świetnie wyglądają na ekranie komputera, ale poza nim może być mniej kolorowo. W celu cięcia kosztów, tanie linie lotnicze współpracują głównie z małymi lotniskami. Są one często oddalone od obranego celu podróży – jak na przykład lotnisko Beauvais-Tille znajdujące się w Paryżu. Na stronach przewoźników jest ono nazywane lotniskiem Paryż-Beauvais, natomiast jest oddalone od stolicy Francji o… 85 kilometrów. To ponad 70 minut drogi.
Jest to tańsze rozwiązanie, gdyż mniejsze lotniska, oddalone nieco od dużych miast, oferują niższe ceny postojowe. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie… cena, a czasami sposób dojazdu. Przykładowo, lecąc za 50 czy 80 złotych z lotniska Chopina do Paryż-Beauvais, drugie tyle zapłacimy za sam transport z lotniska do centrum. Ceny pociągów i autobusów zaczynają się od 20-30 euro. Wybierając tanie loty, zwróćmy uwagę gdzie wysiądziemy z samolotu – może się okazać, że do upragnionego celu nadal czeka nas długa podróż.


Zobacz także: