Innowacje na lotnisku Modlin w Warszawie

Data publikacji: 10 października 2019

Od momentu oddania lotniska Modlin w Warszawie do użytku minęło już 7 lat. Przez port lotniczy przewinęły się miliony pasażerów i z każdym rokiem zwiększa się liczba chętnych na loty Ryanaira. Największe w Polsce lotnisko niskokosztowe musi jednak szukać innowacji, w odpowiedzi na rozwój konkurencji. Modlin potrzebuje jeszcze większej przepustowości, usprawnienia procesów logistycznych – ogólnie, innowacji.
W tym celu zarządcy lotniska od lat pracują nad wprowadzaniem nowości, polegających na rozbudowach struktur przeznaczonych dla pasażerów, pasów startowych i postojowych, a także ułatwienie dojazdu na sam port lotniczy. Co zostało już wprowadzone, a jakie zmiany czekają Modlin w najbliższym czasie?

Szybsza odprawa dzięki bramkom biometrycznym

Słysząc odprawa, nasze skojarzenia błądziły wokół długiego czasu oczekiwania, stania w kolejce i stresu związanego z presją czasu. Weryfikacja naszej tożsamości na podstawie dowodu bądź paszportu mogła zostać usprawniona – od czerwca 2019 roku lotnisko Modlin w Warszawie weszło na nowy poziom odprawy lotniczej.
Bramki biometryczne są innowacyjnym rozwiązaniem przyspieszającym proces odprawy. W czerwcu zostały wprowadzone na lotnisku Modlin, dzięki czemu podróżni, którzy ukończyli 18. rok życia i posiadają nowy dowód osobisty (lub paszport) są w stanie automatycznie przejść odprawę graniczną. Bramki ABC (Automated Border Control) wykluczają czynnik ludzki z odprawy, umożliwiając weryfikację tożsamości pasażera bez udziału pracownika Straży Granicznej.
Połączenie bramek biometrycznych z bazą danych Straży Granicznej zapewnia szybką informację o tym, czy pasażer stanowi zagrożenie dla lotu oraz innych klientów. Wizerunek twarzy dostępny w bazie danych uniemożliwia posługiwanie się podrobionym dokumentem tożsamości. Kontrola nigdy nie była tak prosta – tak samo jak obsługa bramek ABC. Pasażer przed podejściem do automatycznej kontroli, ma możliwość obejrzenia filmu instruktażowego, dzięki czemu cały proces jest jasny i przejrzysty.
Liczby mówią same za siebie – odprawa za pomocą bramki biometrycznej zajmuje około kilkunastu sekund. Kontrola graniczna pasażerów korzystających z samolotów średniego typu jest dzięki temu skrócona do kilkunastu minut, co przekłada się na większą przepustowość lotniska.

Wspólne dojazdy na lotnisko – aplikacja ByTheWay

Mówiąc o przepustowości, nie można zapomnieć o dojeździe na lotnisko. Lotnisko Modlin postanowiło podjąć współpracę z Mazowieckim Biurem Planowania Regionalnego i zrealizować projekt „Dostępność lądowa lotnisk”, nazywany również LairA. Głównym jego celem jest po pierwsze usprawnienie dojazdów na lotniska, ułatwienie dostępu do nich, ale także przeciwdziałanie zmianom klimatycznym.
Polega on na zmniejszeniu liczby pojazdów transportujących pasażerów i pracowników na lotnisko w Modlinie. Przekłada się to na mniejsze zużycie energii oraz emisji dwutlenku węgla i pozytywnie wpływa na środowisko. By w jeszcze lepszy sposób egzekwować założenia projektu, stworzono aplikację ByTheWay.
Zobacz również: parking lotnisko Modlin.
Korzystając z aplikacji ByTheWay, wybieramy skąd próbujemy się dostać na lotnisko, a następnie wyszukujemy przejazd. Bardzo możliwe, że trafimy na osobę, która z podobnej lokalizacji będzie kierowała się do portu lotniczego Modlin – możemy umówić się na wspólny przejazd, oszczędzając czas, pieniądze oraz chroniąc środowisko. Założenia aplikacji idealnie wpisują się w strategię zrównoważonego rozwoju lotniska.

Dalszy rozwój – rozbudowa, nowe kierunki i linia kolejowa

Coraz więcej osób chce latać z Modlina, który jest głównym wsparciem dla warszawskiego Okęcia. Odciążając główny port lotniczy stolicy, Modlin zaczyna mieć problemy z przepustowością. Obecnie w godzinach największego ruchu, lotnisko w Modlinie jest w stanie obsługiwać 7 samolotów, a rocznie około 3 milionów pasażerów.
W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie, zarządcy portu lotniczego chcą rozbudować jeszcze bardziej płytę postojową lotniska, a także infrastruktury wewnątrz terminala. Według szacunków, ma to pozwolić na obsługiwanie nie 3 milionów, ale do 7 milionów pasażerów rocznie.
Będą oni mogli latać w jeszcze więcej pięknych miejsc. Ryanair, czyli główny przewoźnik obsługujący lotnisko w Modlinie, otwiera nowe kierunki lotów. Obecnego lata ich specjalna linia Ryanair Sun umożliwiła pasażerom na pierwszą podróż z Warszawy do Kefalonii – pięknej greckiej wyspy na morzu Jońskim. Związane jest to z początkiem działalności touroperatorów – GRECOS, ale także ITAKI i TUI. Z Modlina można teraz latać na wakacje do Tunezji, Turcji, Albanii czy Bułgarii.
Aby pasażerowie rzeczywiście polecieli na wymarzone wakacje z touroperatorami, muszą się na lotnisko w Modlinie dostać. Prócz podróży samochodem i autobusem, zarządcy lotniska postanowili zadbać o kolej. Do 2022 roku pasażerowie dojadą bezpośrednio pociągiem z Warszawy na stację przy lotnisku w Modlinie. Inwestycja ma na celu zwiększenie dostępności lotniska dla podróżników bez własnego samochodu. Do tej pory pasażerowie podróżujący pociągiem, musieli się przesiadać do autobusu w odległości około 5 kilometrów od lotniska. Budowa stacji bliżej terminalu będzie udogodnieniem – zwłaszcza, że w planach jest przygotowane zadaszone przejście z pociągu na teren samego portu lotniczego.