Największy samolot świata – które maszyny uznaje się współcześnie za największe?

Data publikacji: 12 grudnia 2019

Patrząc w niebo i oglądając samoloty przelatujące nam nad głowami, zastanawiamy się często jak taka ogromna maszyna może unieść się w powietrze. Rzeczywiście, są to ogromne pojazdy, które często wielkością przerastają bloki mieszkalne. Samoloty pasażerskie, którymi podróżujemy najczęściej nie należą jednak do największych.
Tanie linie lotnicze używają samolotów wąskokadłubowych, o przeciętnej rozpiętości skrzydeł oraz długości kadłuba. Przykładowo, Ryanair korzysta tylko z Boeingów 737 w różnych wariantach – rozpiętość ich skrzydeł to do 36 metrów, a długość do 42 metrów. Ich konkurent, Wizzair, wykorzystuje Airbusy A320 o bardzo podobnych wymiarach. Największe samoloty pasażerskie znacznie je przerastają, nie mówiąc już o transportowych. Mówiąc o prawdziwych gigantach, sprawdźmy jaki jest największy samolot świata.

Antonov, czyli największy samolot świata

Dotychczasowym rekordzistą, dumnie określanym jako największy samolot transportowy, jest Antonov An-225. Jego pierwszy lot datuje się na 1988 rok i od tamtej pory żadna maszyna go nie przebiła. Jest to również oczywiście najwiekszy samolot na świecie – żadna pasażerska maszyna nie może się z nim równać.
Co ciekawe, Antonov 225 powstał tylko jeden, na bazie innego rosyjskiego projektu nazywanego Rusłan. Na całym świecie istnieje tylko jedna latająca sztuka tej pięknej maszyny. Pod koniec lat 80. w związku z Radzieckim Programem Kosmicznym, podjęto próby zbudowania drugiego egzemplarzu An-225. Przez rozpad Związku Radzieckiego, budowa nigdy nie została dokończona. Kiedy w 2006 roku podjęto prace, okazało się, że największy samolot świata pochłonie kolejne 300 milionów dolarów. Z tego powodu zaniechano jego produkcję – pojawiają się plotki o zainteresowaniu dokończeniem projektu ze strony Chin, z nowymi silnikami.
Jak ogromny jest Antonov? Jeśli wylądowałby na boisku piłkarskim, oba jego skrzydła wystawałyby poza linie boczne – ich rozpiętość to 88,4 metra. Na długość sięgałby od pola karnego, do pola karnego – kadług ma długości 84 metrów. Największy samolot transportowy zmieściłby we wnętrzu swojej ładowni kadłub najpopularniejszego samolotu pasażerskiego świata – wspomnianego wcześniej Boeinga 737. An-225 jest wykorzystywany do przewozów naprawdę ogromnych ciężarów i przedmiotów o ogromnym gabarycie. Antonov 225 jest w stanie udźwignąć do 250 ton.
Największy samolot świata można było zobaczyć w Polsce. W 2003 roku na lotnisku Poznań Ławica dostarczał elementy linii produkcyjnej do fabryki ze Szczecinka. Nieco później, w 2005 roku, pasażerowie lotniska Pyrzowice w Katowicach byli świadkami, jak An-225 zabiera 3 helikoptery z płyty lotniska i przewozi je do Algierii.

Największy samolot pasażerski – Airbus A380

Antonov jest zdecydowanie największym samolotem świata, ale nie może służyć przewozowi pasażerów – pomieści zaledwie 23-osobową załogę prócz ładunku. Wśród samolotów linii lotniczych króluje kto inny – Airbus A380. Największy samolot pasażerski świata został wyprodukowany w liczbie 239 egzemplarzy i jest dużo bardziej powszechny od Antonova. Niemniej, nadal pozostaje wyjątkowy – na taki zakup stać tylko najbogatsze linie lotnicze. A380 kosztuje 432,6 miliona dolarów. Jako samolot pasażerski, jest w stanie przewieźć do 853 osób, w zależności od konfiguracji.
Chociaż jest mniejszy od Antonova, to trzeba podziwiać jego wymiary – rozpiętość skrzydłe Airbusa A380 to 79 metrów, a długość kadługa to 73 metry. To zaledwie 9 metrów rozpiętości i 11 metrów długości mniej od rosyjskiego samolotu transportowego. Biorąc pod uwagę konieczność przewozu pasażerów i zapewnienia im komfortowej podróży, jest to naprawdę olbrzymi samolot pasażerski. Nawet największy Boeing, konkurent Airbusa, nie dorównuje mu pod względem rozpiętości skrzydeł i liczby potencjalnych pasażerów.
Produkcja A380 jest międzynarodowym procesem – części były produkowane we Francji, Niemczech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii. Ich gabaryty były ogromne i transport wymagał niestandardowych metod – do tego posłużył inny wynalazek Airbusa, Bieługa. Samolot ten, nazywany także Belugą, jest zmodyfikowanym modelem Airbusa 300, przeznaczonym specjalnie do transportu ogromnych materiałów.
Obecnie największy samolot pasażerski świata jest użytkowany przez takie linie jak British Airways, Emirates, Etihad Airways czy Lufthansę. W użytku dziś jest 237 egzemplarzy. Widok lądującego Airbusa A380 jest niesamowitym przeżyciem – potwierdzi to każdy naoczny świadek.


Zobacz także: