Poruszanie się po terminalu na lotnisku Okęcie w Warszawie

Data publikacji: 10 października 2019

Największe lotnisko w Polsce może przytłaczać swoimi rozmiarami – zarówno wizualnymi, bo wzbija się na 3 piętra w górę – ale też powierzchniowymi. Terminal i 3 pirsy zajmują aż 110 tysięcy metrów kwadratowych. Nic dziwnego, że początkujący pasażer może mieć problemy z orientacją i poruszaniem się po terminalu.
Nie tylko kwestia dotarcia na stanowisko odprawy czy kontroli bezpieczeństwa może stanowić problem. Lotnisko Chopina posiada bogatą strefę gastronomiczną oraz handlową, a fakt rozciągania się na 3 kondygnacje nie ułatwia dotarcia do punktu docelowego. Zarządcy lotniska postanowili pójść na rękę pasażerom i wprowadzić niezbędne udogodnienia. Teraz poruszanie się po porcie lotniczym w Warszawie jest stosunkowo proste nawet dla początkujących fanów lotów.
Lotnisko Okęcie leży 10 km od centrum Warszawy i składa się z terminalu pasażerskiego, w którym znajdują się punkty odpraw i kontroli bezpieczeństwa, a także 3 pirsów – północnego, centralnego oraz południowego. Lotnisko uruchomiło także jeden dodatkowy terminal pasażerski – Terminal General Aviation. Przeznaczony jest on dla celów innych niż normalny, regularny transport lotniczy. Głównymi użytkownikami tego terminalu są pasażerowie helikopterów, taksówek powietrznych i samolotów sanitarnych.

Parkowanie na lotnisku Chopina

Na lotnisko Chopina trzeba jednak jakoś dotrzeć. Pasażerowie bez własnego samochodu osobowego z reguły decydują się na podróż autobusem lub pociągiem. W obu tych przypadkach poruszanie się po lotnisku jest proste, a dotarcie do hali odlotów nie stanowi problemu. Autobusy zatrzymują się na terminalu autokarowym – poziom przylotów na wysokości pirsu południowego. Stacja kolejowa znajduje się tuż obok. Od wyjścia z pociągu i autobusu będziemy kierowani odpowiednim oznakowaniem.
Jeśli jednak na lotnisko Okęcie przyjeżdżamy własnym samochodem, musimy gdzieś zaparkować. Oczywiście parkowanie bezpośrednio przed wejściem na terminal jest zabronione – wyjątkiem są bardzo krótkie postoje w celu wyjęcia bagaży i opuszczenia pojazdu. Odbierając lub podwożąc kogoś na lotnisko, możemy skorzystać również z parkingów krótkoterminowych P1 i P2. Znajdują się one dokładnie naprzeciwko terminalu – nie sposób ich przegapić. Znajdziemy tam miejsca wyznaczone specjalnie dla osób niepełnosprawnych, zlokalizowane tuż obok wind.
Lotnisko Chopina oczywiście oferuje miejsce parkingowe na dłuższy czas – samochód na kilka długich godzin pozostawimy na parkingu P3. Natomiast pasażerowie zmuszeni do zostawienia pojazdu na więcej niż 1 dzień, zaparkują na P4. Oba parkingi znajdują się na prawo od Hotelu Marriott, również naprzeciwko terminalu pasażerskiego.
Sprawdź wcześniej cennik, jeszcze zanim zdecydujesz się na parking. Lotnisko Okęcie może być tańsze jeśli dobrze wybierzemy miejsce parkingowe. Często pobyt samochodu na parkingu podczas lotu będzie kosztował więcej niż sam bilet. Ceny za postój na parkingu P4 są zawrotne i za więcej niż 10 dni, będziemy musieli zapłacić ponad 200 złotych. Alternatywą mogą być parkingi zlokalizowane dalej od lotniska. Firmy takie jak Startparking oferują parkingi strzeżone całodobowo, a także zapewniają bezpłatny dojazd na lotnisko Chopina. Ceny są atrakcyjne i niższe niż w przypadku parkingu lotniskowego.

Jak dotrzeć do kluczowych miejsc na lotnisku? Ułatwienia i oznakowanie

Gdy już zaparkujemy bądź wysiądziemy z pociągu, czeka nas wędrówka po terminalu. Celem będą punkty odpraw oraz kontroli bezpieczeństwa. Od momentu wyjścia na stację bądź terminal autobusowy, zwróćmy uwagę na oznaczenia. Na całym terminalu rozsiane są pylony informacyjne – duże urządzenia, oznaczone kolorami czerwonym i niebieskim. Widnieją na nich przyciski SOS oraz INFO – po naciśnięciu tego pierwszego, zostaniemy połączeni z dyspozytorem. Po rozmowie z nim, będziemy mogli uzyskać asystę i pomoc od pracownika. Wciskając INFO, będziemy mogli poznać wszelkie wymagane informacje na temat lotniska.
Cały terminal jest wyposażony w monitory FIS. Są to monitory systemu informacyjnego, które pomogą nam znaleźć stanowisko odprawy biletowo-bagażowej – wskazują odpowiednie stanowisko, przypisane naszemu lotowi bądź przewoźnikowi. Stanowiska odprawy są oznakowane kolorem pomarańczowym i nie sposób ich przegapić. Podobnie jest zresztą z punktami odprawy samoobsługowej – dzięki bramkom biometrycznym, posiadacze nowych dowodów i paszportów odprawią się w kilkanaście sekund.
Po odprawie i kontroli, której bramki znajdują się w strefie odlotów, nie zostało nam nic innego jak udać się według oznaczenia do bramki. Każdemu lotowi została przypisana odpowiednia bramka, a informację o umiejscowieniu naszej znajdziemy na monitorach FIS oraz przy kontroli bezpieczeństwa.