Innowacje na lotnisku Okęcie w Warszawie

Data publikacji: 10 października 2019

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa. Słowa Johanna Wolfganga Goethe wziął sobie do serca największy port lotniczy w Polsce – lotnisko Chopina w Warszawie. W 2018 roku obsłużyło 17 milionów pasażerów – rekordowa liczba nie mogłaby zostać osiągnięta bez nowych rozwiązań.
Innowacje na lotnisku Okęcie były wprowadzane stopniowo, latami udoskonalając system przylotów i odlotów. W związku z coraz większym zainteresowaniem – ale także dostępnością – lotów dla Polaków, port lotniczy musiał zrobić coś w celu zwiększenia przepustowości. Nowoczesne technologie nie służyły jednak tylko większej liczbie obsługiwanych pasażerów w krótszym czasie. Mają za zadanie ułatwiać procedury zarówno dla pracowników lotniska, jak i pasażerów. Dodatkowo, zwiększają komfort korzystania z placówki.
Zobacz również: parking lotnisko Okęcie

Bramki biometryczne – szybsza odprawa na warszawskim lotnisku

Wskazując element znacznie opóźniający wejście na pokład samolotu – a także często utrudniający – musielibyśmy powiedzieć „odprawa”. Bez niej żaden pasażer nie zasiądzie w samolotowym fotelu. Do tej pory zająć do kilkunastu minut każdemu pasażerowi z osobna. Była przeprowadzana przez pracowników lotniska – oczywiście, jeśli podróżnik nie zdecydował się na odprawę online.
Nowość wprowadzona przez lotnisko Okęcie pozwala jednak na błyskawiczną odprawę również na lotnisku, bez konieczności załatwiania tego online. Wszystko dzięki pierwszym na polskich lotniskach bramkom biometrycznym. Bramki ABC (Automated Border Control) skracają proces odprawy granicznej do kilkunastu sekund. Jak to działa?
Pasażer, który jest pełnoletni, posiada paszport lub dowód osobisty biometryczny i jest obywatelem UE, EOG albo Szwajcarii może skorzystać z bramek. Proces jest prosty – trzeba zeskanować dokument, a następnie wejść do środka bramki, gdzie następuje weryfikacja biometryczna. Sprowadza się to do dokładnego porównania danych biometrycznych dokumentu z twarzą podróżnika. Wszystko jest podłączone do sieci Straży Granicznej, więc zapewnia pełną kontrolę nad wchodzącymi do hali odlotów.

Automatyczna kontrola kart pokładowych na lotnisku Chopina

Gdy przejdziemy pomyślnie proces odprawy granicznej, otrzymamy kartę pokładową – dokument, bez którego nie zostaniemy wpuszczeni na pokład samolotu. Lotnisko Chopina w Warszawie postanowiło usprawnić nie tylko odprawę. Poszło krok dalej i zautomatyzowało część kontroli bezpieczeństwa, instalując bramki sprawdzające karty pokładowe.
Przed wprowadzeniem bramek, kontrolę kart pokładowych przeprowadzali osobiście pracownicy zewnętrznej firmy Konsalnet, co wpływało negatywnie na przepustowość lotniska. Instalacja bramek przyspiesza i automatyzuje kontrolę. Pasażerowie, którzy odbyli odprawę biletowo-bagażową mogą szybko i bezkolizyjnie dostać się do strefy kontroli bezpieczeństwa oraz wolnocłowej. Wystarczy, że przyłożą otrzymaną kartę pokładową do czytnika umieszczonego w bramce. Co istotne, bramki czytają nie tylko papierowe wersje kart pokładowych, ale również te elektroniczne. Do dalszych stref możemy przejść po odprawie online, okazując kartę pokładową na ekranie swojego telefonu lub tabletu.
Należy pamiętać, że bramka przepuszcza tylko w jedną stronę – jeśli spróbujemy przejść z powrotem do strefy ogólnodostępnej, uruchomi się alarm. Jeśli mowa o liczbach – bramki zwiększyły przepustowość kontroli kart pokładowych do 15 osób na minutę. Takie innowacje to same korzyści dla lotniska i pasażerów.

Terminale tyflograficzne ułatwią nawigację po Okęciu

Nie tylko przepustowość, ale też wygoda pasażerów. Tak duża przestrzeń jak lotnisko Chopina w Warszawie może przytłoczyć nawet osoby z dobrą orientacją w terenie. Zamiast standardowych map, zarządcy wyszli naprzeciw pasażerom, umieszczając w kilku punktach lotniska terminale tyflograficzne.
Stworzone głównie z myślą o pasażerach niewidomych (przy współpracy z Fundacją Szans dla Niewidomych), urządzenia mają za zadanie ułatwić nawigację po porcie lotniczym na Okęciu. Znaleźć je można przed halami przylotów i odlotów, na przystanku autobusowym hali odlotów, a także przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej.
Terminale tyflograficzne umożliwiają odtwarzanie komunikatów głosowych po polsku i angielsku po wciśnięciu łatwo wyczuwalnych, dużych przycisków. Informują o najważniejszych punktach orientacyjnych w jego bezpośrednim otoczeniu, a także o możliwości uzyskania asysty pracownika lotniska.
Odlew tyflograficzny jest trwały i odporny na uszkodzenia mechaniczne, a wypukłe linie oznaczające ścieżki, oraz opisy w języku Braille’a dają komfort poruszania się po lotnisku osobom niewidomym. Dzięki temu lotnisko Chopina nie będzie już labiryntem bez wyjścia, nawet dla osób z ograniczoną sprawnością.